Emocinis socialinis intelektas – tai gebėjimas atpažinti, suprasti, valdyti ir tinkamai reikšti savo emocijas bei suvokti kitų žmonių emocijas, bendrauti empatiškai ir efektyviai prisitaikyti prie socialinių situacijų. Emocinis socialinis ugdymas yra būtinas asmeniniam ir socialiniam žmogaus vystymuisi. Jis padeda vaikams ir suaugusiems ugdyti emocinį intelektą, kuris yra svarbus sėkmingam gyvenimui, bendravimui ir savirealizacijai. Jis ugdo gebėjimą suprasti kitų žmonių jausmus, padeda ugdyti pozityvų požiūrį į save, didina atsparumą stresui. Emociniai ir socialiniai įgūdžiai tiesiogiai prisideda prie geresnių ugdytinių akademinių pasiekimų, nes lavina dėmesio koncentraciją, kelia motyvaciją ir skatina bendradarbiavimą. Taip pat padeda vaikams išmokti efektyviai spręsti problemas, kurti sveikus santykius ir jaustis saugiai darželyje ar mokykloje.
Emocinio socialinio saugumo priemonės darželyje yra būtinos siekiant užtikrinti kiekvieno vaiko gerovę ir ugdyti jų emocinius bei socialinius įgūdžius. Šios priemonės padeda vaikams jaustis saugiai, pasitikėti savimi ir kurti pozityvius santykius su kitais. Mūsų įstaiga, Klaipėdos lopšelis-darželis „Berželis“, siekia stiprinti vaikų emocinį ir socialinį saugumą, pritaikydamas įvairias priemones, kurios skatina gerą savijautą ir emocinę gerovę. Socialiniai įgūdžiai ugdomi organizuojant reguliarius užsiėmimus, skirtus mokyti vaikus bendravimo, empatijos, konfliktų sprendimo ir emocijų atpažinimo. Taip pat vykdomos įvairios žaidimų ir veiklų formos, skatinančios bendradarbiavimą bei komandinį darbą. Vaikai skatinami konfliktines situacijas tarp bendraamžių spręsti taikiai, o svarbiausia gebėti pasakyti – „atsiprašau”. Vaikų emocinei gerovei užtikrinti grupėse įrengtos poilsio erdvės, kurios suteikia galimybę kiekvienam vaikui pabūti vienam ar užsiimti individualia veikla. Įstaigos bendrose erdvėse (koridoriuose) yra įrengtos nusiraminimo erdvės, kuriose vaikai gali nusiraminti, atsipalaiduoti, pažaisti ar paskaityti knygutę. Grupėse organizuojami reguliarūs pokalbiai apie vaikų savijautą. Ugdytiniai skatinami atpažinti ir įvardinti savo jausmus, emocijas naudojant emocijų knygeles, korteles. Vaikai skatinami drąsiai pasakoti apie savo jausmus, kas jiems patinka arba nepatinka. Mokytojai atsižvelgia į kiekvieno vaiko poreikius ir stengiasi pastebėti, jei kažkam reikia papildomo palaikymo, paskatinimo, padrąsinimo, pagyrimo, nuraminimo. Vaikų nuomonė išklausoma ir per kūrybines veikla. Aptariami vaikų kūrybiniai darbai (piešiniai, darbeliai), išsakant savo nuomonę apie savo ir kitų darbus, kokie jausmai kyla žiūrint draugų darbelius. Vaikai įtraukiami kuriant grupės taisykles, kad jie jaustųsi atsakingi už savo elgesį ir aplinką. Reguliarus dialogas su tėvais padeda geriau suprasti vaiko poreikius.
Klaipėdos lopšelio-darželio „Berželis“ bendruomenė kasmet mini, tradicija jau tapusias, įvairias iniciatyvas, kurios skatina vaikų supratimą apie žmonių įvairovę, pagarbą šalia esantiems. Kasmet minima „Tolerancijos diena”, „Dauno sindromo diena”, „Autizmo supratimo diena”. Taip pat vykdomos socialinio ir emocinio ugdymo programos: ikimokyklinio amžiaus grupėse įgyvendinama emocinio socialinio ugdymo programa „Kimochi“, o priešmokyklinėse grupėse – „Zipio draugai“.
Emocinis saugumas vaikystėje suteikia vaikui galimybę išmokti atpažinti ir valdyti savo emocijas, stiprinant psichologinį atsparumą. Vaikas, jaučiantis meilę ir saugumą, sugeba geriau prisitaikyti prie gyvenimo iššūkių, įveikti kasdienius sunkumus ir išreikšti savo jausmus.